Een idee hebben, en dan niet weten hoe je het onder woorden moet brengen. Het is iets waar veel bedrijven en particulieren tegenaan lopen in het dagelijks leven. Er is echter een beroepsgroep waar men precies weet hoe jouw boodschap onder woorden moet worden gebracht; tekstschrijvers. Een tekstschrijver kan namelijk denken in beelden, en die beelden brengt hij of zij onder woorden.

Werken voor diverse opdrachtgevers

Tekstschrijvers leveren hun producten aan diverse opdrachtgevers. Ze werken voor opdrachtgevers die een product willen promoten waarbij er een goede pakkende tekst nodig is. Er wordt ook gewerkt voor bedrijven die bijvoorbeeld landingspagina’s willen publiceren waarbij de lezer naar hun website toe wordt gelinkt. Deze tekstschrijvers hebben naast het creatieve gedeelte ook te maken met een praktisch gedeelte. Er wordt gekeken naar de werking van een zoekmachine, en de invloed van een geschreven tekst op de zoekresultaten. Tekstschrijvers die op deze manier werken scholen zichzelf dan ook voortdurend bij. De techniek staat niet stil, en zij mogen dat ook niet doen willen ze werk blijven behouden. Tekstschrijvers die op deze manier werken zullen echter wel altijd verzekerd zijn van werkzaamheden, dit in tegenstelling tot de zelfstandig schrijvers.

Werken voor jezelf

Er zijn ook tekstschrijvers die vooral voor zichzelf werken. Ze schrijven bijvoorbeeld verhalen of een boek waarmee ze een boodschap proberen uit te dragen. Deze tekstschrijvers hebben minder te maken met de technische kant van een tekst voor een zoekmachine. Ze brengen een verhaallijn die ze voor zichzelf hebben uitgestippeld onder woorden voor de lezer. Deze tekstschrijvers zullen harder moeten werken om aan inkomen te komen, en het is dan ook veelal niet de eerste bron van inkomsten. Als kunstenaar krijg je immers betaald per boek wat er van jouw hand is verkocht, en de kosten gaan in dat geval voor de baten uit.