Veel van wat je weet en denkt wordt bepaald door wat je ziet. Jouw gedachten vormgeven zodat anderen ze kunnen zien is een vak apart. Mensen die gespecialiseerd zijn in het vertalen van een gedachte naar een beeld heten grafisch ontwerpers. Zij zijn in staat om een product te maken wat een boodschap uitdraagt en daarbij de aandacht van de lezer weet te krijgen voor een bepaalde aankoop. Deze mensen zijn doorgaans beelddenkers; ze zien voor ogen wat jij bedoelt te zeggen.

Grafisch ontwerp voor commercieel gebruik

Grafische ontwerpers worden vooral ingezet voor commerciële doeleinden. Zo kunnen ze een startend bedrijf helpen met bijvoorbeeld het ontwerpen van een huisstijl. Hierbij mag je dan denken aan het briefpapier, het logo, maar ook aan het uiterlijk van het bedrijfspand. De klant moet de juiste indruk krijgen van het bedrijf in één oogopslag. De grafisch ontwerper zal zijn diensten verlenen op meerdere manieren. Bij de ene manier behoudt de ontwerper de rechten op het logo en op de huisstijl. Wanneer er iets wordt gedrukt namens jou betaal je per order een deel voor de rechten op het logo en de huisstijl die voor jou is ontworpen. In een ander geval betaal je eenmalig een bedrag voor de huisstijl waarna je er onbeperkt gebruik van kan gaan maken.

De grafisch ontwerper als tekenaar of ontwerper

Een heel andere vorm van grafisch ontwerp is de tekenaar. Deze kan werken voor een commercieel doeleind zoals een krant, maar hij kan ook voor zichzelf werken. Een duidelijk voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Dick Bruna, die wereldberoemd werd met het eenvoudige konijntje wat voor ontelbare gelegenheden werd gebruikt. Ook Gerrit Rietveld, die vooral als ontwerper en later ook als bouwer van meubelstukken werkte verwierf naam en faam op wereldniveau.